Re:Design

Re:Design Podcast

Sveriges enda podcast om digital design. Varannan vecka pratar vi om ett ämne som berör design och digitala tjänster.

Crash Course 12 — Hur gör man en bra överlämning?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 11 — Hur ger man och tar feedback?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 10 — Hur ska man presentera sitt arbete?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....


Crash Course 9 — Vad är ett bra (produkt)designarbete?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 8 — Hur kommer man på bra idéer?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 7 — Vad är ett koncept?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....


Crash Course 6 — Hur intervjuar / testar man med användare?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 5 — Vad är en förstudie?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 4 — Vad finns det för typer av designprojekt?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....


Crash Course 3 — Hur får man det mesta ur sin praktik?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 2 — Hur landar man ett jobb som designer?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....

Crash Course 1 — Vem gör vad på en byrå?
Crash Course är en mini-serie på 12 avsnitt riktat till nya designers, men vi tror det finns någonting att lära sig för alla som lyssnar. Nils och Linnea går igenom grunderna, förklarar ord vi ofta slänger oss med och delar med oss av lite handfasta råd. Det kommer ett nytt avsnitt varje vecka....


RE:DESIGN 17 — Vår önskelista för 2018
I årets säsongsavslutning kör vi en favorit i repris. Istället för alla otaliga trendlistor så listar vi våra största önskningar för detta året. Marcus, Linnea och Ola listar sina tre önskningar och drömmar för året. Är 2018 året vi slutar med buzzwords?...

RE:DESIGN 16 — Designmöten
Linnea och Nils har ett gott samtal om hur man bäst möter varandra i projekt. Vilka olika möten finns det och behöver man alla av dem?...


RE:DESIGN 14 — Är talang viktigt?
Nils och Linnea tar ett gott snack om det flytande ämnet talang. Vad är viktigt i design och kan man lära vem som helst att lära sig designa bra saker om man ger dem verktygen eller krävs det ett visst mått av talang....

RE:DESIGN 13 — Minimum Viable Product
Minimum Viable Product är något som beställare gärna säger men inte fullt greppar vad det är. Nils Marcus och Linnea reder ut vad som gör en MVP och hur man ska tänka när man designar....

RE:DESIGN 12 — Säsong 3 RE:CAP
Ny till podcasten? Inte lyssnat på länge? Titta hit. Vi blickar tillbaka på de senaste 10 avsnitten och går igenom vilka som var våra favoriter, vilka ni lyssnare tyckte bäst om, och om det har kommit några relaterade nyheter....


RE:DESIGN 11 — Open Source inom design
När vi pratar om open source tänker du främst på teknik. Vi tar er på en resa genom den öppna källkodens historia fram till UI templates från Facebook. Varför är designbranchen så efter när det kommer till open source? Vad kännetecknar open source inom design, det räcker inte att det är gratis väl?...

RE:DESIGN 10 — Om designprinciper
När du jobbar på ett designprojekt är det väldigt viktigt att tidigt sätta upp vägledande principer så att hela designteamet har en gemensam förståelse vad det är ni försöker uppnå och vilken riktning projektet ska ta, nu och framöver. Vi pratar om varför principer är så viktigt, vad som gör en designprincip bra och när man inte ska sätta upp designprinciper....

RE:DESIGN 09 — Om vikten av att skriva i design
Nils och Linnea håller med varandra för en gångs skull! Vi pratar om vikten av att skriva om design, skriva som en del av designarbete och hur vi blir bättre designers av att skriva. Men att skriva är svårt, framförallt att skriva kort. Vi går igenom hur vi arbetar med texter och avslutar med att ge en del tips kring skrivande....


RE:DESIGN 08 — Vad kan vi lära oss av speldesign?
Vi pratar om spel och framförallt gränssnitt i spel. Ofta känns det som att navigationen i spel är en eftertanke, men det kanske finns en tanke bakom det? Kan man lära sig någonting om spel när man ska designa gränssnitt för digitala produkter? "99% av alla spel är en gubbe som hoppar" hävdar Nils....

RE:DESIGN 07 — Branding och Material Design (Gäst: Viktor Persson, Lead Designer på Google)
Viktor Balkewitsch Persson är lead designer på Google där han har varit med och tagit fram Material Design och ingick i teamet som tog fram Googles nya logga. Vi pratar med honom om branding och frågar honom hur han (och lite Google) ser på branding i digitala produkter och när det är ok (om någonsin) att frångå plattformens specifika sätt för gränssnitt. "Material Design ska inte ses som något som hindrar dig från att designa något eget, utan istället något som ger dig hjälp, så du slipper uppfinna hjul...

RE:DESIGN 06 — Om e-mail
Ola, Nils och Linnéa pratar om e-post! Vi blickar tillbaka och spanar mot framtiden. Är e-post helt på väg bort nu när Slack och Basecamp finns eller har det en plats även i framtiden? Nils läser bara mail en gång i veckan, Linnéa använder mailklienten som ett RSS-flöde och Ola längtar tillbaka till Sparrow....


RE:DESIGN 05 — Vår önskelista för 2017
2016 går mot sitt slut, och som ett brev på posten väller det in årsbästalistor och trendspaningar från byråer över hela världen. Men inte från oss! Vi väljer istället att fokusera på vår önskelista. I det här avsnittet diskuterar vi vad vi önskar ska slå in under 2017 - och håller tummarna för att ni lyssnare gör det till en verklighet!...

RE:DESIGN 04 — Vi bråkar om Scrolljacking
Den här veckan diskuterar vi Scrolljacking, konsten att använda scrollfunktionen i webben för nya spännande ändamål. Vad defineras som scrolljacking, vem bryr sig, och varför bråkar Linnea och Nils om det nästan dagligen? En riktigt rolig och passionerad debatt om allt från Jakob Nielsen till varför designers är avundsjuka på regissörer....

RE:DESIGN 03 — Vad hände med vardagsrummet?
Förra året var det enda det pratades om i branschen en enda sak: revolutionen i vardagsrummet. Apple hävdade att "the future of TV is apps" och Microsoft slog på stora trumman med röststyrning. Spotify byggde en TV dödare, som lades ner innan den hann se dagens ljus. Men nu är det tyst? Har slaget om vardagsrummet förlorats, eller är folk bara nöjda med att koppla in sin dator med en sladd? Är 10 foot interface a thing of the past? Vi går igenom det i detalj....


RE:DESIGN 02 — Om gemensamma processer
Ett kul avsnitt om ett tråkigt ämne! Vi pratar om processer inom designteamet, varför de behövs, hur de bör skapas, hur en håller dom i liv. En process är en kvalitetssäkrande rutin. Ett sätt att göra leveranser oberoende av talang, men är det bara en utopi? Vilka processer är bra, vilka verktyg (tool box) behövs och hur delar man processer och lärdomar i teamet? Vi diskuterar i grupp....

RE:DESIGN 01 — Om att jobba med start-ups
Vi går in i säsong 3 och byter då namn. Nu heter vi Re:Design. Lättare att stava och enklare att förstå än innan, men kanske mindre kul? Vi har växt upp. Idag pratar vi om hur det är att jobba med startups utifrån byråperspektivet. Hur skiljer det sig från att jobba med större företag? Vad är viktigt att tänka på som designer? Och vad ska startups tänka på när de ska anlita en byrå?...

s2e17 Season 2 RE:CAP
Detta är ett avsnitt när vi blickar inåt, istället för framåt. Vi återvänder till de senaste 10 avsnitten, och diskuterar vad som har hänt sen sist. Vilka avsnitt gick bäst, vilka avsnitt var bäst och vilka ämnen skulle vara intressanta att ta upp igen? Och så avslöjar vi en stor nyhet på slutet....


s2e15 "De finaste apparna" - ett samtal om resor och reseappar
Nu är det sommartider och då hoppas vi att ni ligger på en strand och lyssnar på er favoritpodcast (vår?). Sommaren till ära ska vi prata om resor och de digitala verktyg som vi använder när vi resor. Vi drömmer också up några nya produkter som borde finnas under resans gång....

s2e14 "Röst kommer vara en del av varumärket snart" - ett samtal om röststyrning
Lite dåligt ljud första minuterna, sen blir det bättre. Vi har en ny röst i podcasten: Josefin! Denna veckan pratar vi om röststyrning och ljud i gränssnitt. Hur påverkar det varumärket när produkter helt plötsligt har en röst? Amazon har Alexa, Apple har Siri, Google har Hey Google. Och nu släpps röststyrning fritt för utvecklare att lägga in i sina egna produkter. Vad är för och nackdelar med detta nya sättet att styra produkter. Är framtiden som i Her? Eller är det bara en frustrerande teknik som aldrig ...


s2e13 "Visa aldrig statiska bilder för kunder" - ett samtal om prototypverktyg
Vi levererar inte längre statiska bilder till våra kunder. Det som innan var Photoshop-filer är nu allt oftare klickbara InVision-prototyper. Vi går igenom landskapet av alla verktyg som finns och listar våra favoriter. Vi ställer oss också frågan: har våra liv som designers blivit enklare eller tar allting bara längre tid nu när man måste animera allting? Vi diskuterar i grupp....

s2e12 "Out of sight out of mind" - ett samtal om navigation
Vi nördar ner oss i navigationens härliga värld! Spotify gör sig av med sin sidomeny, Android introducerar en tab bar. Förståsigpåare säger alltid "Out of Sight Out of Mind" och det kanske stämmer, men är verkligen navigation viktigt över huvud taget? Interaktionsdesigners ser navigation som den heliga graalen men är inte det en gammal relik från Windows 95?...


s2e08 "Lös stora problem på en vecka" - ett samtal om designsprintar
En design sprint är en metod för att lösa stora affärsproblem med design på bara en vecka. Det är framtaget av Google Ventures och en metod vi använder oss ofta av på Ape. Vi går igenom, dag för dag, hur en design sprint går till och delar sen med oss av våra erfarenheter....


s2e05 "No UI is the new UI" - ett samtal om osynliga gränssnitt
Under 2015 har i princip alla designers tävlat om att dödförklara skärmen, och det grafiska gränssnittet på den. Allt ska automatiseras, och skötas under huven. Produkter ska vara som att interagera med människor, antingen via chat eller röst. Men är vi där än?...


s2e04 "Gör om en sida i taget" - ett samtal om redesigns
Bättre ljud kommer snart, vi har köpt ny utrustning! Är stora re-designer en bra eller dålig sak. Förr i tiden så gjorde man helt och hållet om och alla användare rasade varje gång (lex Facebook) men nu går vi mer mot att inkrementellt genomföra förändringar. Smyga ut redesigns. Vi som byråer får alltid i uppdrag att göra stora omtag, hur påverkar det vårt arbete?...

s2e03 "Laddningstid är en stor del av UX" - ett samtal om vikten av prestanda i design
Både Apple och Google har genomgått stora förändringar i sitt formspråk. Gemensamt är att de har skalat av de statiska vyerna mycket och istället fokuserat på att designa övergångarna mellan vyerna. Är statisk design (key screens, photoshop, png) helt passé, måste vi visa filmer på animationer för våra kunder nuförtiden? Sen pratar vi om prestanda, och vikten av att det laddar snabbt i bra digital design....

s2e02 "Byråmodellen är död" - ett samtal om in-house och byrådesign
Allt fler företag förflyttar sitt designarbete från byråer till att göra det själva. Detta är en reaktion på att design blir allt mer viktigt för ett företags affär. Hur påverkar det byråers arbete, och dess affärsmodell. Hur påverkar det oss? Vi diskuterar i grupp....


Httpster 8 — Plattform Vs Produkt
"Platform not product" är troligtvis den mest använda bilden i start-up presentationer i Silicon Valley just nu. Gängse uppfattning är att det är bättre att bygga en plattform istället för en produkt, men är det verkligen sant. Vi benar ut begreppen och diskuterar för- och nackdelar. Om framtiden är plattformar och sloganen "There's an Uber for that" slår igenom, hur ser framtiden ut då?...


Httpster 7 — Progressiv reduktion
Progressive reduction är gränssnitt som ändrar sig över tid. Sakta tar bort ikoner, texter, och liknande visuella hjälpmedel som inte längre behövs. Vi pratar om re-designs, om vikten av att göra stora förändringar men också att inte implementera allt på ett bräde utan släppa det lite i taget. Gränssnitt som anpassar sig efter användaren. Ska vi designa för power users, eller göra det enkelt för alla?...

Httpster 6 — Byråsidor
Vi pratar om skomakarens läst, typ. Digitala byråer har väldigt sällan bra webbplatser. Oftast är det bara en poster, helt utan innehåll. Varför säger vi till våra kunder att de måste ha en levande webb men vi inte har det själva. Eller är det bara så att det inte går att göra något bra av en byråsida? Har de noll reason to exist?...

Httpster 5 — Appar som tar egna beslut
Appar som tar beslut på egen hand och skapar grejer åt dig är det nya. Tidigare så var digitala produkter dumma betjänter som gör bara vad den blir tillsagd. Men nu så har en ny våg av appar kommit som gör saker åt dig utan att bli tillsagd innan. Vi gillar det skarpt!...


Httpster 4 — Designen av digital dejting
Vi går igenom den nya vågen av dejtingappar med Tinder i spetsen, och pratar om de designbeslut som har gjort de till den framgången de är. Allt från hur gränssnittet härmar verkliga livets krogragg, till hur tvingande funktioner skapar en känsla av säkerhet för främst kvinnliga användare. Vi tycker Tinder är för dejting vad Über är för taxi och är i princip odelat positiva....

Httpsters 03 — Elitism inom design
Har vi det för bra som designers, med våra stora skärmar och senaste teknikprylarna? Hur ska vi göra bra design för gemene man om vi enbart ser vår design på det allra senaste? Hur kvalitetssäkrar vi vår design för alla? Nils föreslår bland annat alla digitala designers borde sitta en dag i månaden på en ThinkPad och Windows Vista och arbeta....

Httpsters 02 — Kvalitetssäkring av design
OBS mycket dåligt ljud och inspelning. Lyssna på avsnitt 5 eller 6 först! Den här veckan så är Nils i New York och vi spelar in avsnittet över Skype. Vi pratar om vikten av design review och den amerikanska respektive svenska byråmodellen. Vi ber om ursäkt för det stundtals ganska dåliga ljudet....


Httpsters 01 — Designa för stora mobila skärmar
Mobila skärmar blir bara större för varje år men våra händer förblir lika stora. Hur måste gränssnitt förändras på grund av detta? Vi diskuterar vad mjukvaran gör och vad vi måste göra framöver. Är detta den slutgiltiga döden för hamburgermenyn?...