Spelskaparna

Spelskaparna Podcast

en podcast om personerna bakom spelen

107 Olle Håkansson (Speldesigner | SteamWorld)
Dagens gäst är speldesignern Olle Håkansson från Thunderful Games. Genom åren har Olle varit tongivande i designen av spelen i SteamWorld-serien. Hur skapades SteamWorld Dig? Vad är hemligheten bakom att spelet blev så tajt? Och vad i hela världen är Die wilden Hühner - Die Jagd nach dem Rubinherz? - allt detta och mycket mer besvaras i detta avsnitt! Vill du chatta med andra spelutvecklare, sugen på att vara med i Spel på Djupet eller kanske vill påverka vad vi pratar om i kommande avsnitt - kom in på Spel...

106 Spel på Djupet (Employee of the Moth)
I dagens avsnitt av Spel på Djupet spelar vi Employee of the Moth, ett mobilspel som är utvecklat av @videovaald. Spelet kan beskrivas som något så oväntat som en som en blandning av Kjell Höglunds klassiska låt Man vänjer sig och spelet WarioWare. Det blir även ett kärt återssende från spelutvecklaren av The Dream Machine, Anders Gustafsson, som gästar i panelen. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskapar...

105 Spel på Djupet (Mind Escape)
Dags för avsnitt fyra av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Mind Escape, ett mobilspel som är utvecklat av Robert Esbjörnsson. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected], @ollandin eller @saikyun. Jag vill rikta ett stort tack till Gustav Birde som klippt avsnitte...


104 Spel på Djupet (Random Raiders)
Dags för avsnitt tre av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Random Raiders, ett management-spel som är utvecklat av Solid Core. Solid Core består av Benny och Max. Random Raiders är till Windows, och du kan testa ett demo av spelet här. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom in på Spelskaparnas nystartade discord. Hyser du starka aversioner mot Discord går det även bra att höra av sig på [email protected]

103 Tabitha Hayes (Marknadschef | Star Stable)
I detta avsnitt pratar jag med Tabhitha Hayes som arbetat med marknadsföring inom spelbranschen i över 20 år. Hon har varit på stora studios som Sierra On-Line, Activision och EA. Numera arbetar hon på Star Stable. I avsnittet berör vi brand management, NASCAR, line dance, Guitar Hero och mycket annat! God Lyssning! Länkar Star Stable Nascar Racing Papyrus Activision Id Software Call of Duty Treyarch Infitiy ward The Sims Fifa 19 - Kim Hunter Glad Need for speed world Sweden Game Arena Vivendi Games WHY WE...

102 Spel på Djupet (Animal Capital)
Dags för avsnitt två av Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Animal Capital, ett digitalt kortspel som är utvecklat av Jona Ekenberg. Tillsammans med Jona reder vi ut varför han valt att skapa spelet, hur våra genomspelningar varit och vad som lett fram till hans designbeslut. Spelet är gratis och går fint att spela i webbläsaren både på dator och mobil här. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på att snacka lite - kom...


101 Spel på Djupet (Cards with Personalities)
Premiär för det nya formatet Spel på Djupet! I detta avsnitt kommer vi att diskutera spelet Cards with Personalities, ett digitalt kortspel som är utvecklat av Sebastian Lind. Tillsammans med Sebastian reder vi ut varför han valt att skapa spelet, hur våra genomspelningar varit och vad som lett fram till hans designbeslut. Spelet är gratis och går fint att spela i webbläsaren både på dator och mobil här. Har du tankar om Spel på Djupet, känner dig sugen på att delta i ett avsnitt eller kanske bara sugen på ...

100 Martin Lindell (PUBLISHING-SPECIAL)
I dagens avsnitt pratar jag tillsammans med Martin Lindell om publishing genom historien i allmänhet och Martins karriär i synnerhet. Martin har bland annat jobbat på PAN Vision, DICE och Raw Fury, men har även skrivit tre böcker om spelutveckling: Svensk Videospelsutveckling, Historien om SEGA: Hur en blå igelkott och hockeyspel tog Sverige med storm, 8 bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen. Avsnittet är inspelat över länk och klippt av Hugo Lundgren God lyssning! Länkar Game & Watch...

99 Jan Rigerl (Speldesigner | Moving Out)
Dagens avsnitt är för första gången inspelat i Hugo Lundgrens studio och där samtalar jag med @Zworp som nyligen släppt spelet Moving Out. Det blir prat om spelsläppet, men ävens om Jans tid på King, om varför han gillar att göra spel där man styr udda fordon och mycket mer! God lyssning! Länkar Moving Out Animerad korvfilm av Jan (1999) Grin Ballistics Bandits Vultures PlaygroundSquad 3D Studio (Dos) Bubble Witch Jans Showreel Umag Scorched Earth SMG Studio Team17 Overcooked Raid on Bungelin Bay Extreme F...


EXTRAAVSNITT: Öppna världar - Crunch
Under bokmässan 2019 var jag med i en panel om crunch i svenska spelbranschen. Detta spelades in och sändes i podcasten öppna världar och nu kommer en chans att lyssna även för Spelskaparnas lyssnare. God lyssning!...

98 Tomas Akenine-Möller (DATORGRAFIK-SPECIAL)
Jag söker nu fler personer som vill hjälpa till med Spelskaparna! Ett programformat vi vill testa är att lyssnare skickar in spel som är under utveckling som vi speltestar och diskuterar i podden. Jag och Jona söker både personer som vill vara med och diskutera OCH spel att testa. Är du intresserad, skicka ett mail till [email protected] eller kontakta mig på @ollelandin. I det här avsnittet pratar vi om datorgrafikens utveckling, från C64 till NVIDIA RTX. Gäst är experten Tomas Akenine-Möller som bland ...

97 Carl-Henrik Skårstedt (Programmerare | Pokemon GO)
Jag söker nu fler personer som vill hjälpa till med Spelskaparna! Ett programformat vi vill testa är att lyssnare skickar in spel under utveckling som vi speltestar och diskuterar i podden. Vi söker både personer som vill vara med och diskutera OCH spel att testa. Är du intresserad, skicka ett mail till [email protected] eller kontakta mig på @ollelandin. I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med en rutinerad herre - Carl-Henrik Skårstedt. Det är alltid lika intressant att höra de gamla rävarna ...


96 Jon Cato Lorentzen (NORGE-SPECIAL)
Jag söker nu fler personer som vill hjälpa till med Spelskaparna! Är du intresserad, skicka ett mail till [email protected] eller kontakta mig på @ollelandin. Jag ska lite skamset erkänna att jag kan allt för lite om den norska spelindustrin och personerna som jobbar i den. Därför känner jag att det nu är ett perfekt tillfälle att djupdyka i den och lära mig mer om den. Som hjälp och bollplank har jag med Jon Cato, VD på Krillbite Studio, veteran inom norska sidan av spelbranschen. Honom följer du anting...

95 Jaan Tallinn (Founding Engineer | Skyroads/Skype/Kazaa)
I veckans avsnitt blir det en intervju med Jaan Tallinn som var med och skapade Skype och Kazaa. Men karriären började med att göra spel. Under 90-talet släppte Jaan och hans företag Bluemoon bland annat spelet Skyroads, som var en av mina favoriter under uppväxten. Numera reser Jaan runt i världen och föreläser om risker med AI och andra existentiella risker. God lyssning! Länkar Skyroads Surfing Moore’e Law MSX Kosmonaut Trailblazer The Art of Computer Programming 286 MUD Sound Club Interactive Magic Mic...

94 Philip Johansson (DEVLOG-SPECIAL (UPPFÖLJNING))
I veckans avsnitt gör vi ett återbesök hos Philip Johansson, ni vet han som gör ett spel, från ax till limpa - helt själv! Vi pratade med honom för ungefär ett halvår sedan och jag kände att det var dags att kolla läget och hur det går helt enkelt. Spelet Hell Punk Horror och förhoppningsvis släpps det till sommaren. Vill ni komma i kontakt med Philip gör ni det enklas via hans twitter: @ThatSnillet God lyssning! Länkar Hell Punk Horror Indie Game Dungeon Sweden Game Conference Recyclinator Satisfactory D...


93 Robert Esbjörnsson (SPELUTBILDNING-SPECIAL)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Robert Esbjörnsson som har sin bakgrund i spelutveckling men som nu ägnar sitt yrkesliv åt att lära ut spelskapandets ädla konst till andra. Vi pratar mycket om hur det är att just vara pedagog i spelutveckling och hur man som lärare aldrig slutar lära sig. Robert driver utbildningen Game Creator Programmer hos Yrgo i Göteborg. Låter det som en utbildning för dig? Mer info hittar du på yrgo.se. Har du frågor till Robert? Maila honom på [email protected]

92 Richard och Christian (Speldesigners | Hanger)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Richard och Christian från A small game. De har nischat in sig på mindre spel och började sitt samarbete med flashspel. Mest känt är kanske deras ”Hanger” som många säkert spelat under sina tidiga år. De beskriver sitt spelskapande som passionsdrivet och lever efter devisen att: ”Istället för att försöka lösa ett problem försöker vi göra något kul runt det.” A small game kontaktar du allra bäst genom deras hemsida asmallgame.com eller på twitter: @asmallgam...

91 Dan Malone and Mattias Kylen (Artist | The Bitmap Brothers)
In this episode we get to hear the story of how the Amiga classics Speedball 2 and The Chaos Engine came to be from the legend Dan Malone himself. Co-hosting this episode is Mattias Kylen who was a guest in Spelskaparna in episode 52. We get to know what Dan is doing today, if he would ever would make a new Speedball game, the secrets behind his amazing pixel art and much more! Enjoy! Länkar Palace Software Speedball 2 2000 AD ZX Spectrum C64 Super Thief Sacred Armour of Antiriad Cauldron Bullfrog Pat Mi...


90 Oscar Carlén (LJUS-SPECIAL)
I veckans avsnitt av Spelskaparna pratar jag med Oscar Carlén som jobbar med ljussättning i spel. Vi pratar om ljussättning i allmänhet och om hans erfarenheter från att jobba på spel som Mirror’s Edge, Battlefront, Overwatch och Final Fantasy. God lyssning! Länkar Mirror’s Edge Linus Feldt Macromedia Director Lingo Codename Eagle Battlefield 1942 Lars Gustavsson RalliSport Challenge Markus Nyström Secret of Mana Wake Island Overwatch Frostbite Diablo II Diablo III Warcraft III Titan PechaKucha Torbjörn ...

89 Extraliv (Spelkyrkogården)
Idag blir det ett gästspel med ett avsnitt från min andra podcast Extraliv här i Spelskaparna-flödet. I det här avsnittet kommer vi få ta del av berättelser om spel som aldrig blivit klara, och hur det känns att något du slitit med under lång tid bara förvandlas till luft. Om ni vill höra mer från personerna i avsnittet går dom att följa här: @devilkitten, @CHSundberg, @MartinMagni och @monkeybeach Vi som gör podden är Jacob Kluge, Olle Landin och Axel Johansson Palmkvist. Vi vill gärna veta vad du tycker o...

88 Patrick Rose (SPELDESIGN OCH BUSINESS-SPECIAL)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Patrick Rose och vi diskuterar en annan aspekt av spelskapande än vad vi kanske är vana vid i de här podden – nämligen den mer affärsmässiga biten. Patrick jobbar med product strategy och game design och ger oss genom sitt yrkesliv en insyn i vad han tycker gör ett spel gångbart. För att ta ett exempel; Free to play eller spel som drar sig mer mot det traditionella hållet? Gott nytt år och god lyssning! Länkar Bandai Namco Final Fantasy 7 Mass Effect Metal...


87 Mikael Emtinger (CTO | Mindforce Game Lab)
I veckans avsnitt samtalar jag med Mikael Emtinger, en rutinerad herre som varit i spelindustrin under lång tid. Vi pratar om hans karriär, om konkurser och hur det är att klättra nedåt på karriärstegen. Vi får även en beskrivning av den första lägenheten som Mikael flyttade till efter skolan – Hell Hole. Följ Mikael på hans twitter: https://twitter.com/mikaelemtinger God lyssning! Länkar Smash Hit (Atari ST) Substation Hans Härröd Absolut Pinball Ignition Virgin Interactive Codemasters Colin McRae Micro M...

86 Stefan Holmqvist (Producent | King)
I veckans avsnitt av Spelskaparna träffar jag Stefan Holmqvist som under 00-talet drev den svenska spelstudion Amuze, studion bakom spelserien Headhunter. Numera arbetar Stefan på King där hans första uppdrag blev att jobba med megasuccén Candy Crush. Länkar ZX80 Donkey Kong Top Swap Andreas Tadic Elfmania Razor 1911 Combat Cars Micro Machines Funcom Accolade Edge Headhunter Contra UDS Gantt-schema RUP Renderware Resident Evil 2 Planetfall Leather Goddesses of Phobos The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy M...

85 Erik Skog (Speldesigner | Fight Corp)
Bitar av intervjun med Erik Skog fanns med i avsnitt #71 av Spelskaparna (Nextgen-special). Här kommer intervjun i sin helhet. Erik Skog är ifrån Stockholm, han är 19 år gammalt, men har redan hunnit jobba på en AAA-studio och få ett kontrakt där han har två år på sig att utveckla sitt egna indie-spel - Fight Corp. Men allt började tidigare än så. Hör hela storyn i dagens avsnitt! Länkar Fight Corp Paper Mario Paper Mario: The book of shadows Mario Fan Games Galaxy Gamemaker Smash Brothers Melee Street F...


84 Johan Larsby (Programmerare | Pastille Games)
I veckans avsnitt av Spelskaparna träffar jag Johan Larsby, VD på Pastille. Vi pratar om hur det är att vänta på sin stora hit, att spel inte alltid behöver innehåll blod, våld och vapen samt mycket mer. Vill du följa Pastille gör du det på deras hemsida, pastille.se eller på twitter och Instagram. God lyssning! Länkar PC Engine Feed Johan Candy Poomerge Calm Cards Happy Poo Jump Apple Arcade Google Play Pass Battle Pass Bunnylon Jump Curling Buddies Webedia Voodoo Ketchapp Game Habitat IO Interactive Pa...

83 Niklas Malmqvist (Artist | Legend of Solgard)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med en rutinerad herre. Niklas Malmqvist började sina dagar i spelbranschen i ett överdimensionerat hus i Tyskland på 80-talet. Han upplevde även Kings resa med Candy Crush. Nu jobbar han på Snowprint och spelet Legend of Solgard. Vill du komma i kontakt med Niklas gör du det enklast på [email protected] God lyssning! Länkar Snowprint Studios Legend of Solgard ZX Spectrum Ultimate: Play the Game Atari ST Amiga The Carebears Thalion Software Mattias Kylé...

82 James Vaughan (Game designer | Plague Inc)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med James Vaughan. James Vaughan skapade sitt första spel utan ha någon som helst teknisk kunskap och har fått ta en speciell väg in i spelbranschen. Han berättar bland annat om spelet Plague Inc som var det första spelet han skapade. God lyssning! Länkar Plague Inc. Rebel Inc. Pandemic CDC Age of Wonders History of the Tube Map Dwarf Fortress...


81 Hugo Bille (KLIMATKRIS-SPECIAL)
I veckans avsnitt talar jag med Hugo Bille som bytte teatervärlden mot spelvärlden. Vi gräver oss djupt ner i spels budskap och hur spel kan påverka människor att tänka annorlunda kring den värld vi lever i. Kan spel till exempel vara ett redskap för att lösa klimatkrisen? Det och mycket annat på ett café med Hugo Bille. God lyssning! Länkar Residue They Breathe Zoink Stick It To The Man Zombie Vikings Fe Uncharted Aralsjön Robert McKee Metroidvania Seven Hideo Kojima Metal Gear Solid Soma Level Monopol -...

80 Extraliv (Isolering)
Idag blir det ett gästspel med ett avsnitt från min andra podcast Extraliv här i Spelskaparna-flödet. Att isolera sig från omvärlden är ett beprövat knep när man behöver koncentrera sig ordentligt på en uppgift. Idrottare åker på träningsläger, författare reser iväg till något ensligt torp och konstnärer tillbringar veckor utan att lämna ateljén. I det här avsnittet av Extraliv får vi höra historier om hur spelare och spelutvecklare valt att isolera sig för att uppnå sina drömmar och vilka möjligheter och ...

79 Niklas Smedberg (Programmerare | Epic Games)
I veckans avsnitt av spelskaparna samtalar jag med Niklas Smedberg som verkar på andra sidan pölen. Innan vi går in på var han jobbar nu pratar vi om hans yrkesliv som spelutvecklare på bland annat Epic, varför han tappade hakan på grund av Gears of War och om ett hus på den engelska landsbygden. Håller du ut till slutet av detta lite längre avsnitt belönas du med en låt som Niklas producerat. Håll till godo och trevlig lyssning! Länkar Auto Destruct Neurostone ECTS Target Games Europa Universalis Green...


78 Dan Erhard Olsson (Speldesigner | Clear Vision)
Veckans avsnitt ägnas helt åt Dan Olsson och hans toppar och dalar inom spelbranschen. När han var yngre drabbades han av blodförgiftning och var nära döden. I svallvågorna av detta fick han offra en lovande fotbollskarriär men förälskade sig i spelutveckling. Under sjukdomstiden skapades även hans första spel: Clear Vision. Vill du följa Dan gör du det enklast på Clear Vision Official på Facebook. God lyssning! Länkar Clear Vision Hamsterpaj Addicting games The Hacker Adobe Air Clearvison 2 Newgrounds Sup...

77 Felix af Ekenstam (Speldesigner | Polytopia)
I veckans avsnitt får vi höra Felix af Ekenstam prata om hur han som femtonåring började att jobba som spelskapare, hur han kunnat jobba heltid med sitt egna spel ”Battle of Polytopia och mycket mer. Han berättar bland annat varför det kan vara bäst att släppa spel på torsdagar, varför Civilization bara blir sämre och sämre (!) och kärleken till artificiella solnedgångar. Vill du följa Felix gör du det enklast på twitter: @midjiwan. Länkar Civilization Polytopia Hypercard Adobe Director Adobe Flash Game of...

76 Philip Johansson 2/2 (DEVLOG-SPECIAL)
Notera att detta är avsnitt 2 av 2. Philip Johansson är 19 år gammal och spelutvecklare. Inspirerad av Boken The making of Prince of Persia har jag tillsammans med Philip spelat in en slags devlog över utveckling av spelet Hell Punk Horror. Genom två avsnitt får vi följa med på utveckling av spelet från november 2018 fram till slutet av juli 2019. Det började med den enkla idén “Zombies på IKEA” - lyssna på avsnitten för att höra var det slutar! Vill du följa Philip och utveckling av Hell Punk Horror gör d...


75 Philip Johansson 1/2 (DEVLOG-SPECIAL)
Philip Johansson är 19 år gammal och spelutvecklare. Inspirerad av Boken The making of Prince of Persia har jag tillsammans med Philip spelat in en slags devlog över utveckling av spelet Hell Punk Horror. Genom två avsnitt får vi följa med på utveckling av spelet från november 2018 fram till slutet av juli 2019. Det började med den enkla idén “Zombies på IKEA” - lyssna på avsnitten för att höra var det slutar! Vill du följa Philip och utveckling av Hell Punk Horror gör du det enklast på twitter: @thatsnill...

74 David Ventura (MUSIKSPEL-SPECIAL)
I veckan avsnitt samtalar jag med David Ventura. Han är från USA men har faktiskt bara jobbat där under ett par månader. Snabbt efter plugget flyttade han till Japan och började utveckla musikspel. Nu bor han i Sverige och har precis startat sitt egna företag som jobbar med spelet Hexagroove som släpps i höst. Vill du följa Dave eller hans företag gör du det enklast på @gamedeventura eller @hexagroovegame God lyssning!   Länkar Rockstar San Diego Midnight Club Red Dead Revoler iNiS Guitar hero Osu! Tatak...

73 Peter Stråhle (Lead Artist | Shelter)
I veckans avsnitt av Spelskaparna pratar jag med Peter Stråhle. Han är technical artist på Might and Delight. Vi pratar om hans erfarenheter inom spelvärlden, spelet Shelter samt bolagets nya projekt som släpps om ett år. Peter berättar även bland annat hur World of Warcraft nästan FÖRSTÖRDE hela hans skolgång. Vill du följa Peter och Might and Delight gör du det enklast genom att sakna upp dig på bolagets nyhetsbrev. Det hittar du på mightanddelight.com. God lyssning!   Länkar Might and Delight Shelter ...


72 Emil Berner (INDIE-SPECIAL)
Undrar du hur det skulle vara att bryta sig loss från de stora drakarna och gå sin egen väg genom speldjungeln? En som har gjort just det är Emil Berner. Efter plugget blev han indieutvecklare för att sedan testa lyckan på ett större bolag och för slutligen jobba för sig själv med att skapa spel. I veckans avsnitt pratar vi bland annat om spelet Pan-Pan som Emil släppt till mobil och Switch. Vill du komma i kontakt med Emil gör du det enklast på hans twitter: @spelkraft. God lyssning! Länkar Toca Boca T...

71 Erik, Johannes och Philip (NEXTGEN-SPECIAL)
Även om spelmediet fortfarande inte är lika bevakat som andra kulturformer, går det idag att höra många berättelser om framgångsrika spel och deras skapare. Men nästan alltid berättas historierna långt efter det att spelen som skapats blivit succéer. Dessutom har rösterna hittills mångt och mycket hörts från samma generation; det började med en persondator i julklapp, en Commodore 64, följt av LAN i gillestugan, och drakar och demoner i tonåren. I det här avsnittet försöker vi fånga hur utvecklingen ser ut ...

70 Josuhe and Ruben (KUBA-SPECIAL)
Kuba är kanske mer känt för färgglada bilar, cigarrer och kommunism, men där finns även Josuhe och Ruben som jobbar på att göra Kubas första indie-spel - Savior. Hur är det att växa upp som spelintresserad på Kuba? Och hur är det att utveckla ett spel på en ö där det knappt finns något internet? Detta och mycket mer i denna Kuba-special. Det går att följa spelets utveckling på facebook, twitter, youtube eller på spelets hemsida Länkar Martin Carlberg Savior Periodo Especial El Paquete Semanal Street Figh...


69 Charlie Caper (Illusionist/Programmerare | Talang-vinnare)
2009 vann han Talang med sitt trolleri och nu är han på vägarna med sin show Robotricks. Många vet att Charlie Caper är en av Sveriges främsta illusionister. Få känner till hans bakgrund som programmerare. Därför är han veckans gäst i Spelskaparna. Vi pratar om intresset för programmering, hur kan förenar det med sin magi och att han under en period inte bodde någonstans. Följ CharlieCaper på Facebook för att se när han uppträder nära dig! God lyssning! Länkar Harry Lorayne Moonwalking with Einstein Naked ...

68 Eskil Steenberg (Speldesigner | Quel Solaar)
I veckans avsnitt pratar jag med Eskil Steenberg som är upphovsmakare till MMORPG:n Love som släpptes 2010, ett spel som är lite annorlunda sett till andra massive multiplayer-spel. Vi får bland annat höra hans tankar om mikrotransaktioner, achievementsystem och om pivot-modellen - Eskils egna metod för att analysera spel. Det blir även snack om Eskils nuvarande projekt: en automatiska UV-unwrapper samt realtidsstrategispelet EXO. Vill du följa Eskil gör du det enklast på https://www.quelsolaar.com/ eller h...

67 Karl Vesterberg (KARTOR-SPECIAL)
Något som varit en vit fläck på kartan för podden har länge varit just kartor. I veckans avsnitt råder vi bot på detta och pratar med Karl Vesterberg som illustrerar kartor för diverse ändamål, bland annat bräd- och rollspel. Vi pratar om vikten av kartor i spel och vad som utgör en bra karta. Vill du komma i kontakt med Karl gör du det genom hans hemsida http://www.traditionalmaps.com Vill du följa Karl gör det på hans Instagram: @Traditionalmaps God lyssning! Länkar Traditional Maps Variathios Jonathan R...


66 Artur Foxander (QA-SPECIAL)
Artur testade livet som programmerare men upptäckte efter ett år att det inte var hans grej. När han går in till sin chef för att säga upp sig erbjuds han istället en roll inom QA (Quality Assurance), ett jobb som visar sig passa honom som handen i handsken. Här kommer, på Ljudspecials-Kristians önskan, ett avsnitt med någon som verkligen brinner för QA - Artur Foxander! God lyssning! Länkar Ljudspecial-Kristian Grin Paradox Färgblindhet och spel Hearts of Iron ISTQB Critical path Testing Horizon Zero Da...

65 Johan Nylander (KINA-SPECIAL)
Vi fortsätter med rese-temat i podden och sätter tech-undret Kina under luppen. Gäst är Johan Nylander som är Asienkorrespondent tillika författaren bakom boken Shenzhen Superstars. Fokus i avsnittet hamnar inte så mycket på spel, utan snarare på den utveckling gällande tech som sker där just nu. Med för andra avsnittet är rad är även Henrik Willstedt. Länkar Shenzhen Tencent Wechat Alibaba DiDi Mobike Honor of Kings/Arena of Valor Geeley Nevs Evergrande Greater bay area Macau Huawei BYD Waren Buffet Xi J...

64 Henrik Willstedt (JAPAN-SPECIAL)
SPECIAL! Veckans avsnitt av Spelskaparna blir lite annorlunda än vad ni är vana vid. Jag och min kompis Henke har nyligen varit i Japan och ägnade därför en timme åt att sammanfatta dom spelupplevelser vi haft under resans gång. Förhoppningsvis kan vi inspirera dig som lyssnar att göra en liknande resa. Följ Spelskaparna på Instagram för att se bilder från resan. God lyssning!  Länkar Osaka flygplats Vending machines “Instagram”-arcade Pachinko Fortunaspel Tolv Stockholm Spelskaparnas instagram Vr Zone Mar...


63 Extraliv (Spel och lärande)
Idag blir det ett gästspel med ett avsnitt från min andra podcast Extraliv här i Spelskaparna-flödet. Välkommen till Extraliv – en podcast om spel, och om vår relation till spelen vi lever med. Hur många timmar har du lagt ner på att spela spel? Kanske inga alls. Eller kanske hundra eller tusen? Eller mer? Men tänk om du lagt alla dina speltimmar på att lära dig något annat, något du tycker är nyttigare? Och, kanske ännu bättre, tänk om du genom spelet kunde lära dig nya saker. Det finns många som menar at...

62 David och Kristian (LJUD-SPECIAL!)
I detta avsnitt kommer vi samtala om allting kring ljud i spel. Detta tillsammnas med ljuddesignerna David och Kristian som till vardags jobbar på Arrowhead. Vad består bra vapen-ljud av? Hur skapdes Silent Hills obehagliga ljudbild och vad har ljuddesigners för likheter med vampyrer? Detta och mycket mer i dagens avsnitt av Spelskaparna! God lyssning! Länkar Starbreeze Brothers Overkill Spelradion Klaus Lyngeled Zoink Games Foley artist DICE Stick it to the Man EQ FMOD WWISE Far cry 5 Resident Evil 2 rem...

61 Dennis Gustafsson (VOXEL-SPECIAL!)
I detta special-avsnitt pratar vi mycket teknik och gör ett djupdyk ner i renderingstekniker med voxlar. Spelskaparna gästas av Dennis Gustafsson som har lång erfarenhet av att simulera fysik på olika sätt i spel, inte minst genom spelstudion Mediocre Games där han är en av grundarna. Vi pratar även om The Control Room som är ett immersivt escape room byggt av Dennis och Emil Bengtsson. Vill du följa Rasmus gör du det enklast på hans twitter: @tuxedolabs God lyssning! Länkar The Control Room Arduino Portal...


60 Rasmus Künstlicher (GAME DESIGN-SPECIAL!)
Denna vecka blir det Game design-special i Spelskaparna när podden gästas av Rasmus Künstlicher. Han berättar bland annat om vad hans roll på Massive Entertainment i Malmö innebär och hur man blir en bättre game designer. Rasmus har även ett stort intresse för den psykologiska termen Flow, där en person exempelvis blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll. Detta och mycket mer pratar vi om i veckans avsnitt av Spels...

59 Juha Vainio (Producer | Remedy)
I detta avsnitt av Spelskaparna får vi en liten inblick i vårt grannland Finlands spelvärld. Gäst är Juha Vainio som numera jobbar som producent på Remedy, men som tidigare bland annat arbetat på Rovio. Följa Juha på twitter där han heter: @yuuhaw. God lyssning! Länkar Rovio Remedy Palm OS Angry Birds Star Wars Supercell Clash of Clans Plunder Pirates Starside Arena Sisu Game Ventures Herocraft Nokia Symbian Control Sam Lake Housemarque IGDA The Witcher 3...

58 Ola Björling (VR-SPECIAL!)
I denna VR-speical samtalar jag med Ola Björling från Beyond Frames Entertainment vars syfte är att hjälpa spelstudios att utveckla VR-spel. Mycket av samtalet handlar om just VR och de utmaningar man ställs inför när man utvecklar spel i den genren. Hur motverkar man exempelvis åksjuka vid en VR-upplevelse? Vill du kontakta Ola gör du det enklast på [email protected] eller går in på beyondframes.com. God lyssning! Länkar Oculus Datormagazin Flash Binaural recording Oculus Quest Inside-out tr...


57 Tomas Ahlström (General Manager | East Sweden Game)
I veckans avsnitt samtalar jag med Tomas Ahlström på East Sweden Game, en spelinkubator i Linköping. Tomas har ett långt förflutet inom branschen och vi hör honom berätta om hans erfarenheter, bland annat om hur det är att göra ett spel som ännu inte har en målgrupp och hur man blir uppköpt av Second Life-skaparen. Vill du komma i kontakt med Tomas eller East Game Sweden gör du det enklast på http://eastswedengame.se/. God lyssning! Länkar No fear mountain bike UDS Codemasters Jens Ahlbom Bygg Flygplan med...

56 Sara Casén (Grundare | Midnight Hub)
Gäst i veckans avsnitt är Sara Casén. Under 2018 släppte hon och hennes företag Midnight Hub spelet Lake Ridden. Utöver det spelet pratar vi även om hennes resa in i spelbranschen som community manager och dataanalytiker. Följ Sara på twitter som: @saxen8. God lyssning! Länkar Lake ridden Halo Jordlingar Junebud MilMo Midnight hub Cards against humanity Drivhuset Minc Sting GDC Scrum Myst Algenpefleger Karlshamns tågstation...

55 Henrik Jonsson (Programmerare/Executive Producer | Goodbye Kansas)
I veckans avsnitt samtalar jag med Henrik Jonsson. Vi pratar om hans långa erfarenhet inom spelbranschen, en tid som tagit honom från Bingolotto till Dallas och tillbaka till Sverige. Han har hunnit med mycket, kort sagt. Nu har han släppt programmeringen och jobbar istället med investering i spelföretag. I Spel under lupp får vi höra Henriks tankar om ett spel som lämpar sig väldigt bra för kamratförnedring och inmundigande av öl. Följer Henrik gör du enklast på hans twitter: @IonSwitz. God lyssning! Länk...


54 Henri Sarasvirta (GAME JAM SPECIAL!)
I veckans avsnitt samtalar jag med Henri Sarasvirta som utnämndes tilll Superjammer of the Year 2016. Vad detta och speljam i sig går ut på pratar vi i stort sett om i hela avsnittet. Henri kommer med tips och anekdoter om de otaligt många jams som han medverkat i. Följer Henri gör du på hans YouTube-kanal: Excaa. God lyssning! Länkar Global game jam Castle game jam Version control Flash Webgl Unreal Engine Supercell Pocket game jam Zero hour game jam Pikku Kakkonen Baldurs gate Divinity 2 Surgeon Simu...

53 Oskar Stålberg (Speldesigner | Bad North)
I veckans avsnitt samtalar jag med Oskar Stålberg. Vi djupdyker i hans tillvaro i gränslandet mellan programmering och grafik och hur vägen dit gick. Självklart avhandlar vi också processen som ledde fram till det nysläppta spelet Bad North som Oskar står bakom. Du följer Oskar på @OskSta och Bad North på @BadNorthGame på twitter. God lyssning. Länkar Bad North Klik and play Games factory The Game Assembly The Division Shader Kartan i The Division Ubisoft Snowdrop Brick Block A study in tilesets Carcasson...

52 Mattias Kylén (Environment Artist | Halo)
I veckans avsnitt samtalar jag med Mattias Kylén vars arbete tagit honom till USA i två vändor, först till LA och senare till Seattle. Han har bland annat jobbat mycket med Halo och Battlefieldspelen. Vi pratar ganska teknologi i detta avsnitt. Kul tycker jag! Vill du komma i kontakt gör du enklast det på hans LinkedIn-profil. Länkar Dice Halo UDS Funcom Ignition No Fear Downhill Mountain Biking Klaus Asterix Mega Madness Pandemic studios Desert strike Mercenaries Full Spectrum Warrior Destroy all humans...


51 Gabriel Santos (Speldesigner | Stone Story RPG)
I veckans avsnitt av Spelskaparna flyttar jag fokus från Sverige och pratar med en person från USA. Gabriel Santos har jobbat länge i spelbranschen men för tillfället arbetar han med det första spelet han gör helt på egen hand: Stone Story RPG. Trots att året är 2018 har Gabriel valt att göra spelets grafik helt i ASCII, även animationer! Det låter konstigt och det ser fantastiskt ut! Följ Gabriel på twitter: @standardcombo Länkar Dwarf Fortress Indiecade Iconoclast Portal 2 Leauge of Legends Sumea Nokia...

50 Extraliv (Special!)
Vill du höra fler avsnitt av Extraliv? Prenumerara här: Ända sen de första datorspelen har utvecklingen varit tydlig - grafiken har hela tiden blivit bättre och bättre. Men i dag, när grafikkorten glöder för att klara av de senaste storspelen i 4K-upplösning, finns det också de som dras mot raka motsatsen. I det här avsnittet av Extraliv hör vi historier om människor som föredrar klumpiga pixlar framför hyperrealism. Om ni vill höra mer från personerna i avsnittet går dom att följa här: @DonSvenne, Pierre ...

49 Johan Andersson (Creative Director | Paradox)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Johan Andersson, kreativt ansvarig på Paradox. Johan har varit med länge i branschen, redan som ung fick han chansen att åka över pölen och testa livet som programmerare i USA. Han har bland annat varit med och gjort spelen i Europa Universalis-serien. I segmentet “Spel under lupp” grottar vi ner oss i varför World of Warcraft är ett så fantastiskt spel. Vill du komma i kontakt med Johan följer du honom enklast på twitter. Där heter han producerjohan. Trevl...


48 Martin Walfisz (Grundare | Massive)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Martin Walfiz, grundaren av bland annat Massive. Vi pratar mycket om hans karriär och hur det var att starta upp företag i södra delen av landet, hur det är att lämna det man byggt upp, smörrebröd och mycket annat. I segmentet “Spel under lupp” grottar vi ner oss i varför Diablo är ett så fantastiskt spel. Vill du komma i kontakt med Martin gör du det enklast på hans email: [email protected] Länkar Massive Soft Center Ground control Ground control II GDC ...

47 Elvira och Niklas (Ljuddesigners | Two Feathers)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Elvira Björkman och Nicklas Hjertberg från Two Feathers Studio. De träffades första gången i ett band och har sedan dess gjort musik tillsammans. De har blandat annat gjort musik till Aragami, Apex Construct och Angry Birds 2. Vi får exempelvis höra om utmaningarna med att skapa ljud som inte finns men som spelaren vet exakt hur det ska låta. Vill du komma i kontakt med Elvira och Nicklas gör du det enklast genom att gå in på deras hemsida: twofeathersstudi...

46 Theodor Waern 2/2 (Speldesigner | Skygoblin)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Theodor Waern på Skygoblin. Det blev ett långt samtal och väljer därför att släppa en liten specialare i form av två stycken avsnitt. I första pratar vi mycket om spelet Nord som Theo var med och rattade. I andra avsnittet pratar vi nästan uteslutande om The Journey down som efter sju år nått sitt slut. Vi får även höra om svårigheterna med att ha kontor på Zanzibar. Vill du komma i kontakt med Theo gör du det enklast på hans twitter: @theowaern. Länkar T...


45 Theodor Waern 1/2 (Speldesigner | Skygoblin)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Theodor Waern på Skygoblin. Det blev ett långt samtal och väljer därför att släppa en liten specialare i form av två stycken avsnitt. I första pratar vi mycket om spelet Nord som Theo var med och rattade. I andra avsnittet pratar vi nästan uteslutande om The Journey down som efter sju år nått sitt slut. Vi får även höra om svårigheterna med att ha kontor på Zanzibar. Vill du komma i kontakt med Theo gör du det enklast på hans twitter: @theowaern. Länkar G...

44 David Larsson (Programmerare | Allegorithmic)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med David Larsson som jobbar som produktchef på Allegorithmic. Vi får höra hans sida av branschen och hur det gick till när han gjorde flytten över Atlanten för att jobba i USA. I slutet av avsnittet bjuder han även på två rövarhistorier, som han väljer att kalla dem. Vill du komma i kontakt med David gör det enklast på hans twitter: laserallan. Länkar Boss Media Mindark Starbreeze Unreal engine Maya Business Sweden Mediocre games Autodesk Bitsquid Simpliygon...

43 Johan Peitz (Producent | Ghost Games)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Johan Peitz som för tillfället arbetar med Need for Speed. Mycket av samtalet går till att prata om spelet Icy Tower som Johan står bakom. Vi pratar bland annat om hur spelare “dopade” sig för att få så höga poäng som möjligt, vilket skapade mycket drama i communityt. Nytt i Spelskaparna för den här veckan är segmentet “Spel under lupp”, där vi djupdyker i två spel som gästen väljer. Vill du komma i kontakt med Johan gör du det enklast på hans twitter: joha...


42 Linus Feldt (Grundare | Filimundus)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Linus Feldt som är VD för Filimundus. Han har många år i branschen, som främst har ägnats åt spel för barn. Hör oss prata bland annat om hur hans företag intresserade internationell media och varför han för några år sedan införde sex timmars arbetsdag för sina anställda. Vill du komma i kontakt med Linus gör du det enklast på hans e-mail: [email protected] Länkar Filimundus Abc 800 Compis Newbrain Petsson & Findus i Snickarboden Petsson i Trädgår...

41 David Marquardt (Speldesigner | Turborilla)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med David Marquardt som jobbar som grafiker på Turborilla. På lediga timmar skapar han även sina egna spel. Han har gjort spel som Pull My Tongue, Fluffy Jump och Glitch Dash. I slutet av podden avslöjar han vad nästa spel kommer att handla om. Vi samtalar om detta och så klart även om mycket annat. Vill du komma i kontakt med David gör du det enklast på hans Facebook-sida   Länkar Mad Skills BMX 2 Herman the hermit Slam Dunk Basketball Mad Skills Motocross 2 ...

40 Spelkollektivet (SPECIAL!)
SPECIAL! I veckans avsnitt av Spelskaparna får ni höra om Spelkollektivet som ligger i den lilla småländska byn Fridafors. Här i skogen samlas folk från hela världen för att uppfylla sina drömmar att göra spel. Som boende får man mat lagad till sig och tillgång till gym, jacuzzi och kontorsplats. Jag bodde i kollektivet under påskhelgen - om hur det var får ni höra i avsnittet!   Länkar Spelkollektivet Castle Game Jam...


39 Karl-Magnus Troedsson (Partner | Raw Fury)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Karl-Magnus Troedsson som började karriären på UDS. Nästa steg blev Dice där han bland annat arbetade med Battlefield-serien och idag är han på Raw Fury. Vi pratar mycket om ledarskap och varför KM inte gillar begreppet indie-spel. Länkar Macromedia Director MER climbing MER Innebandy Mulle Meck Bygger Flygpland RalliSport Challenge Battlefield: Bad Company Battlefield: Bad Company 2 Battlefield 3 Battlefield 4 Vertical Slice PlayerUnknown’s Battlegrounds...

38 Benny och Peter (Grundare | Sysiac Games)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Petter och Benny som blev kompisar redan som femtonåringar. De driver nu spelföretaget Sysiac Games tillsammans. Vi snackar bland annat om hur det är att driva ett tvåmanna-företag och deras nya spel “The Captain” som släpps senare i år. Ni följer enklast företaget på deras hemsida www.sysiac.com. Länkar Monkey Island PicaQuiz RocketRace Indie Fund Kyle Gabler...

37 Per Strömbäck (Talesperson | Dataspelsbranschen)
I veckans avsnitt av Spelskaparna samtalar jag med Per Strömbäck, Dataspelsbranschens talesperson. Bland annat får vi höra om hans bakgrund inom musikbranschen och hur han kom in dataspelsbranschen. Han sitter på många spännande anektdoter (bland annat om när Weeping Willows brände upp en bil) om de båda branscherna. Vill ni följa Per gör ni det enklast på hans twitter, @perstromback. Länkar Levande böcker Rock Manager Mulle Meck Bandits: Phoneix Rising Just cause The Darkness Battlefield Korkeken Mutant P...


36 Maria Norkvist (3D Artist | DICE)
Maria är en alumn från Gotlands spelutvecklarutbildning och har sedan dess bidragit med att skapa 3D-miljöer och annan grafik till spel som Zombie Vikings, Shelter och ännu ej utgivna Rain of Reflections. Hon har även varit med och vunnit game jamet No More Sweden med ett spel som gestaltar hur en mycket närsynt spelare försöker hitta en björn. Länkar Spelutbildning Gotland Might and delight Pid Shelter Ratchet and Clank Stick it to the Man Zombie Vikings Flipping Death Fe Slack LOD No More Sweden Bjern...

35 Thomas Grip (Creative Director | Amnesia/SOMA)
Genom åren har Thomas tillsammans med Frictional Games tagit världen med storm med sina AAA-mässiga spel som de lyckas att skapa trots att fortfarande är en indie-studio. Med Amnesia visade de hur skräck-genren kan förnyas och med SOMA förflyttades ribban för story-drivna spel. I avsnittet går vi igenom Thomas karriär och fördjupar oss i den kreativa processen. Länkar Penumbra Amnesia Tank controls Resident evil Fiend Undying Soma Call of Cathulu The Abyss James Cameron Jurssic Park Condemned Ludonarrati...

34 Andreas Skoglund (VD | Cortopia Studios)
Andreas lärde sig hur spelbranschen fungerade genom sina år på DICE, nu är han VD på VR-studion Cortopia. Länkar DICE PHP Nackademin Cortopia Medal of Honor (2010) Battlefield 3 Battlefield 1 Stat padding Wands Occulus Locomotion Star Wars Battlefront 2 Battlepacks Theorycraft Samsung gear VR HTC Vive Pico @iamskoglund...


33 Dave Mervik (Narrative Designer | Tarsier Studios)
Dave Mervik började sina bana i spelbranschen som testare hemma i England. I Sverige fann han både kärleken privat och i arbetslivet. Nu jobbar han som narrative designer på Tarsier Studios. Länkar Acorn Electron Sega Master System Nintendo Warthog Rally Championship Richard Burns Rally Mace Griffin: Bounty Hunter Unreal Engine Travellers Tales TT Fusion Unity LEGO: Rock Band City of Metronome Little Big Planet Vita Hunger Teaser Little Nightmares Jean-Piere Jeunet Amelie Delicatessen The City of the Lost...

32 Simon Flesser (Speldesigner | Simogo)
Simons karriär började på spelstudion Southend i Malmö, men nu har han i många år jobbat på Simogo tillsammans med sin medgrundare Gordon. Några av studions mest kända spel är Year Walk och Device 6. Länkar Kula World ilomilo Kosmos Spin Bumpy Road BeatSnick Bandit Year Walk Device 6 Sailors Dream Split Tetris Picross Super Mario Galaxy Super Mario Odyssey Super Mario Sunshine Zelda Breath of the Wild Sonic Mania Sonic Adventures Sonic 4 Retro City Rampage Might and Delight...

31 Madeleine von Post (3D-Animatör | Fatshark)
Efter en ettårig animationsutbildning i London fick Madeleine jobb på Lionhead studios med spelete Milo and Kate. Efter att spelet lades ner kom hon hem till Sverige och har sedan dess arbetat som animatör på Fatshark. Länkar Klik and Play Motion Capture Maya 12 basic principles of animation Riggning Uncanny valley Grin PHP Lionhead studios Fable 2 Guildford XSI Milo and Kate Kinect Fatshark TTP Peter Molyneux - TED Talk Futuregames War of the Roses Krater War of the Vikings Warhammer: End Times - Vermin...


30 Jim Tilander (Programmerare | Activision)
Jim Tillander började sin karriär i spelbranschen som exjobbare på O3 Games i Uppsala, men hamnade snabbt på DICE i Göteborg. När DICE valde att flytta hela kontoret till Stockholm resonerade Jim att om man ändå behövde flytta, kunde han lika väl flytta långt. Han hamnade i USA och har sedan dess jobbat på giganter som LucasArts, Sony och Activision. Länkar Jims gamla demos DICE Andreas Axelsson Midtown Madness 3 SourceSafe O3 Games Jims Exjobb Enclave Perforce Source Safe TGA Netscape Jeff Bezos Techin...

29 Henrik/Kalle/Olle/Robert (Quizkampen)
I detta specialavsnitt av Spelskaparna får du höra hur det gick till när mina medgrundare och jag skapade Quizkampen och FEO Media. En tripp längs minnenas allé med mycket skratt och nostalgi. Länkar Monkey Island VIC20 Amstrad Qbasic PC Speaker BBS Utah teapot Cracktro Autoexec.bat Motorola E1000 iFart Sportfiskarna Quizkampen Meetup Notch PostgreSQL Cron Philips Hue ARD Deutsche Welle RTL Scrum...

28 Linus Fredriksson (Speldesigner | 8Bit Fiesta)
För bara två år sedan arbetade Linus med E-handel, idag kan han leva på sin enmansstudio. I detta avsnitt får vi höra om hur det gick till! Länkar Flash UDK Kismet Unreal Engine Unity Oculus Rift 8Bit Fiesta Mario Party Dark Souls Vavle...


27 Lars Gustavsson (Design Director | DICE)
Lars var med tidigt på Refraction Games som sedan kom att bli stommen i den delen av DICE som jobbat med Battlefield-serien. Sedan dess har han i olika roller varit en väldigt viktig del av Battlefield-seriens framfart. Länkar Refraction Games Pinball Dreams Motorhead Codename Eagle Leagacy of the Rosemond Hill Battlefield 1942 Rallisport Challenge Medal of Honor Allied assault Day of Defeat Counter Strike Unreal Tournament USS Hornet Saving Private Ryan Örnnästet Kanonerna på Navarone Kellys hjältar Örne...

26 Martin Jonasson (Design/Grafik/Programmering | Grapefrukt)
Med start i flash-utveckling från början av 00-talet hittade Martin in i spelbranschen där han rönt framgångar med att göra spel så som Rymdkapsel och two fold inc. Under namnet Grapefrukt gör han allting från grafik, design till programmering. Länkar Klik & Play GameMaker Multimedia Fusion Habbo Hotell BTH Glorg NGC No More Sweden Oxeye Games Cobalt Rymdkapsel Jesus vs Dinosaurs PS-Vita PSP Haxe Simogo two fold inc Unity Juice it or lose it Breakout DX-ball Lake Ridden @grapefrukt...

25 Robert Kreese (Kompositör | Alwa's Awakening)
I Mjölby var Robert Kreese väldigt aktiv i föreningen ST Revolution under sin upptväxt. Där gjorde han tillsammans med sina kompisar demon och även spelet Worm Race. I år, 2017, släpper han efter ett långt uppehåll från Spelskapande ett nytt spel, NES-flörten Alwa’s Awakening.   Länkar Texas TI-99 Raider Atari ST Lemmings BBS MOD Atari Falcon Fidonet Cubase MIDI Sampling The Computer Crossroad 93 Stig Demo Worm Race Absolute Pinball Historien om UDS NerdTracker 2 ProTracker FamiTracker LSDJ EPROM Alwa’...


24 Andreas Tadic (Programmerare | Team17)
Andreas Tadic var med och startade Team17 och skapade där klassiska spel så som Superfrog och Alien Breed. Sedan dess har han hunnit med att driva eget, jobba flera år på Avalanche för att nu landa på spelmotorutveckling med Defold på King. Crack Force Five 17-Bit Software Martyn Brown Miami Chase Codemasters Full Contact Project-X Bliter Alien Breed Deluxe Paint Gauntlet Alien Allister Brimble Alien Breed - Tower Assault X2 Parallax Capcom Superfrog Worms ECTS Linjär Algebra FreshGames Avalanche Studios ...

23 Brjann Sigurgeirsson (Grundare | Image & Form)
Brjann Siguergeirsson, eller “Putte” som han också kallas, startade efter många års jobb i japan multimediaföretaget Image & Form i Sverige. Efter att företaget med nöd och näppe överlevt två finanskriser började de på heltid satsa på egenutvecklade spel. Ur detta föddes SteamWorld-spelen. Under 2017 kommer företaget släppa ett spel för Nintendo Switch. Länkar ABC80 Space Invaders DigDug Macromedia Director ActionScript Lingo Hideo Kojima Shigeru Miyamoto Mulle Meck Kalle Kunskap Dora the Explorer Josefin...

22 Karl Hörnell (Programmerare | Eweguo)
Karl Hörnell programmerade spel redan som tolvåring på sin C64, numera är det spel för smartphone som gäller. Däremellan har han hunnit starta ett onlinepokerbolag som 2005 såldes för nära fem miljarder kronor.  Länkar Game & Watch Parachute VIC20 ABC80 Pascal Recursion Java Pengo Nebulus Rain man 21 Net Entertainment CrossBoss Inbread Eweguo Dilbert Savage Dragon Savage Dragonbert Mensa...


21 Philip Örum (Programmerare | Clustertruck)
Philip är Spelskaparnas hittils yngsta gäst, men har redan hunnit med att släppa framgångsrika spel. Nu i höst gjorde han tillsammans med de andra på Landfall Games stor succé med spelet Cluster Trucks. Länkar Lego racers Minsting Air Brawl SUP46 Cluster Truck Discord Twitch Playground Squad Totally Accurate Battle Simulator Spelhjälpen No Guns...

20 Dennis Wedin (Grafiker | Hotline Miami)
Dennis pluggade till förskolelärare, men kom in i spelbranschen via sin vän Jonatan. Tillsammans gjorde dom stor succé med debutspelet Hotline Miami. I avsnittet får vi bland annat höra om skillnaden i att jobba med ett första spel där ingen känner till en mot att arbeta med en uppföljare där förväntningarna är upptrissade. Länkar Algonet Cactus Deluxe Paint Klick and Play GameMaker Emogame Drakar & Demoner Action Replay Speedball Gods Matrisskrivare Keyboard Drumset Fucking Werewolf Life/Death/Island Hot...

19 Anders Hejdenberg (Speldesigner | 1337 Game Design)
Anders Hejdenberg är en gammal UDS:are som på senare år lämant de stora spelstudiorna för att jobba med mindre projekt och team. Har har genom åren jobbat som grafiker, projektledare och spel-designer och på det nuvarande projektet har han även börjat med programmering. Mobilspelen Devils Attorney och Leo’s Fortune är de senaste släppen Anders gjort. Just nu uppehåller han sig med att göra ett rollspel/actionspel i en göteborgslik tidigt 1900-talsmiljö. Länkar Calle Hansson Marvelous Designer Lightwave Nu...


18 Daniel Kaplan (Production Director | Mojang)
Daniel började sin spelkarriär på spelutbildningen i Skövde, men hamnade snabbt som affärsutvecklare på Mojang. Där har han sedan varit med på den galna resa som Mojang haft och idag driver han utvecklingen av Minecraft. Länkar Sector3 Studios (fd. SinBin) Ludocity No More Sweden Southend Valve Tigsource GDC Lego Cuusoo DDOS Kotaku Gamespot NDA IGF Röyksopp Tigsource Cactus Erik Svedäng Grapefrukt Crayon Physics Napster Big Point Minecon GameMaker Unity...

17 Martin Magni (Programmering/Design/Grafik | Mekorama)
Martin Magni är AI-forskaren som blev spelskapare och som valde att flytta till Åtvidaberg för att där, isolerad, kunna jobba väldigt produktivt. Han gör allting i sina spel själv - grafik, ljud, design och programmering. Hans mest kända spel hittils är mobilspelet Mekorama. Länkar Jump’n bump LISP) Inference Planering Unity Asset Store Blocks World Brain Builder Pivot Noric Game Program Linden Lab Second Life Mediocre Games Smash Hit Touch Arcade Odd Bot Out Mekoroma FEZ Run-length encoding Emacs Jaan Ta...

16 Åsa Roos (Speldesigner | Bioware)
Åsa Roos är spel-designern som för tillfället arbetar med UX-design tillsammans med sina idoler på Bioware i Kanada. Tidigare har hon bland annat jobbat på Avalanche och UDS. Det blir snack om hur tools och andra verktyg skiljer sig mellan företag samt hur Åsa strävar för att göra spel som inte är exkluderande. Länkar Shock WAP Pico FUN Bioware UDS Ben Schneiderman Jakob Nielsen The Design of Everyday Things The Kore Gang N-Gage Habbo Island Sulake Populous Avalanche Scrum) Frostbite Movinto Fun Oriboo A...


15 Olof Gustafsson (Grundare/Ljuddesigner | DICE)
Olof är en av de ursprungliga grundarna från DICE. Då som nu har han arbetat med musik och ljud-design. Det har hunnit bli musik till en lång rad av spel och en myriad av genrer. Till avsnittet har jag även bjudit in min bror Kalle Landin som med sin erfarenhet av musikskapande kan bidra med lite mer djupgående frågor. Länkar Karsten Obarski Ultimate Soundtracker Swapper Jesper Kyd Hardwired Breakpoint Pinball Dreams Williams Pinball Fantasies Pinball fantasies Benefactor Hardcore Buck Rogers Pinball PCB ...

14 Mattias Nygren (VD | The Station)
Från början hade Mattias tänkt att han skulle jobba med film, men plötsligt halkade han in i spelindustrin. Biljetten in blev projektet “City of Metronome”, som dessvärre inte färdigställdes. Samarbetet med Sony och att göra kostymer till Little Big Planet visade sig vara mer fruktsamt. Länge var Mattias VD för Tarsier Studios, men för några år sedan splittrades studion och numer är Mattias VD för spelstudion the Station som ligger i Karlshamn. Länkar Atari Intellivision Amiga Gameport Tarsier Studios ...

13 Jenny Brusk (Projektledare/Programmerare | Vision Park)
Jenny Brusk började sin karriär på spelföretaget TATI och jobbade där på spel som Backpacker, Fest i Mumindalen och Kosmopolska. I IT-bubblans svallvågor lämnade hon spelindustrin för akademin där hon idag lär upp morgondagens spelskapare på Skövde Högskola. På Högskolan är hon även väldigt engagerad i jämställdhetsprojektet DONNA. Länkar Datorlingvistik Sture Allén Filemaker Macromedia Director (numera Adobe) Fest i Mumindalen Backpacker 2 Kosmopolska Peter Lundblad Vem ska trösta knyttet? BMG interactive...


12 Matti Larsson (Grundare | Zordix)
Matti Larsson driver idag (2016) spelstudion Zordix i Umeå som jobbar med att göra racingspel till både mobila plattformar och konsol. Han har jobbat 18 år i branschen och var tidig anställd på Daydream Software, ett företag känt från it-bubblans glada dagar. Nu jobbar han även med gamification där Matti försöker göra det roligare att lära sig om säkerhetsföreskrifterna i gruvindustrin.     Länkar Apple II Daydream Software AB Industrial Light and Magic SL The Game Safecracker Clusterball Ski-Doo X-team ...

11 Martin Sahlin (Creative Director | Coldwood)
På dagarna arbetar Martin på Coldwood Interactive där han är creative director. För bara något år sedan hade Coldwood tuffa tider och var tvungna att varsla många på bolaget, en av dessa var Martin. Medan Martin var borta från arbetet fick an inspirationen till vad som kom att bli spelet Unravel som han och Coldwood släppte under våren 2016.   Länkar Ski Racing 2005 featuring Hermann Maier MacPaint Terminator 2 Amiga Ski-Doo: Snowmobile Challenge Ikari Warriors Gang Beasts The Fight Unravel Origin Shadow...

10 Anders Gustafsson (Speldesigner | The Dream Machine)
Som en av två personer bakom spelet The Dream Machine har Anders Gustafsson många strängar på sin lyra; han skriver manus, gör grafik, programmerar och har kontakt med sina spelare. Erik och Anders som ligger bakom spelet jobbar på ett ganska speciellt sätt, där de gör allting från sina hem i Alingsås respektive Malmö. Vi får också höra om vad som kommer efter att sista delen till the Dream Machine är släppt.   Länkar Koala Painter Impossible Mission S.P.O.C.K Shadow of the Beast Rotoscoping Tecknade Pär...


09 Christofer Sundberg (Grundare | Avalanche Studios)
Christofer är en av två grundare bakom Avalanche Studios, men han har tidigare bland annat jobbat för företag som Paradox, EA och SEGA. I början av karriären handlade mycket av arbetet om disturbing och marknadsföring, men han hann även med att ansvara för lokaliseringen av första versionen av Fifa. Idag jobbar han vidare med Avalanche Studios och inte minst spelserien Just Cause, vilken han ligger bakom.   Länkar Stugan VIC-20 Dragon 32 Fifa International Soccer Sierra Activision Starcraft Blizzard Int...

08 Andreas Axelsson (Grundare | DICE)
Andreas är en av fem grundare av spelföretaget DICE, ett gäng som bildades ur demo-gruppen The Silents och som gjorde fantastiska digitala flipper-spel under första halvan av 90-talet. Därefter blev det bilspel och sedan kom DICE att satsa mest på Battlefield-serien. Vid denna tiden lämnade Andreas och numera har han startat ett nytt bolag i Kina som i skrivande stund arbetar med spelet The Machines. ABC 80 Game & Watch Vectrex ZX Spectrum The Silents Horizon Pinball Dreams 21st Century Entertainment Willi...

07 Henrik Johansson (Speldesigner | Mediocre Games)
Henrik Johansson försökte sig på att göra spel redan på gymnasiet, då med sin gymnasiekompis Dennis. Det kom en ganska bra bit i spelutvecklandet, men lyckades aldrig färdigställa någonting. Henrik och Dennis gick skillda vägar, men tio år senare tog de upp kontakten och gjorde ett nytt försök. Denna gången lyckades det! Mediocre games, som deras företag heter, ligger bakom flera framgångsrika mobilspelstitlar och har totalt lång över 100 miljoner anvvändare. Länkar Another World Amos Doom Wolfenstein Ima...


06 Filip Söderholm (Programmerare | Uprise)
På Uprise i Uppsala jobbar Filip Söderholm som programmerare. Uprise är ägda av EA och jobbar tätt tillsammans med DICE, nu senaste gjorde de companion appen till Battlefront. Filip har även jobbat på Amuze och UDS.   Länkar C64 Giana Sisters Wizbal Last Ninja Arkanoid Outrun Amiga 500 Amos Spaceballs - State of the art (demo) BBS 64k intro Remedy OpenGL Playground Squad Criterion Renderware Amuze Headhunter Redemtion UDS ESN Black Box UX React Spelarenan Gamelio OnGolf ColdWood Unravel DICE Star Wars:...

05 Jens Andersson (Speldesigner/Programmerare | Collecting Smiles)
Jens Andersson är en programmerare från Härnösand som jobbar med egna studion Collecting Smiles, tidigare var han på Starbreeze i Uppsala och LucasArts i USA. Han har stor bredd och erfarenhet, inte bara inom programmering utan även inom speldesign. Nedan finns en länk till en halvtimme lång dokumentär där vi får följa Starbreeze första stapplande steg från deras första kontor i Härnösand - rekommenderas!   ABC 80 C64 Datormagazin Hackerence The Anarchist Cookbook Silicon Graphics Amos Assembler Assembl...

04 Hans Härröd (Programmerare | UDS)
I det här avsnittet får vi höra Hans Härröd och om hur han via demo-scenen kom att vara med på UDS redan när de gjorde spel till Atari. Bilden vi ser här är tagen från UDS hemsida från 90-talet, vilket också är förklaringen till den låga upplösningen. Det finns ett roligt klipp från tidigt 90-tal där Östnytt besöker UDS, där vi även kan se Hans skymta förbi - missa inte det!     Länkar ZX Spectrum Color Clash Motorola 6800 ANSI art Linear interpolation Atari ST Revision Demoparty UDS Obsession Ignition ...


03 Jim Kjellin (CTO | MachineGames)
Jim Kjellin berättar i detta tredje avsnitt om hur han började sin karriär på Amuze och genom otroligt hårt slit fick chansen att jobba med de två personer han sett upp till när det kommer till programmering; John Carmack och Magnus Högdahl. Länkar ZX Spectrum C64 Amiga Amos) Adventure The Party Amuze Headhunter Starbreeze John Carmack C++ Trition Into the Shadows Shenmue Gremlin Sorcery Enclave Tempate (C++)) Chronicles of Riddick Pitch Black Payday Stencilskuggor Normal mapping Vivendi The Darkness 2K S...

02 Jonas Lund (Programmerare | Amuze)
Huvudpersonen i detta avsnitt är Jonas Lund. Han jobbade som utvecklare på företaget Amuze som fanns i början av 2000-talet. Amuze låg bakom Headhunter-spelen som kom till PS2, dreamcast och xbox. Nu för tiden jobbar Jonas med en egen firma. Bilden på Jonas är från tiden på Amuze.   Länkar Amuze Headhunter Dice Patrik Bach Tweening Dreamcast Metal Gear Solid 2 Avalanche KTH Headhunter: Redemption Norman doors Blender JavaScript Gwt Webgl JIT compilation C64 tonhuvudsljustering Basic Visual basic C C++ J...

01 Klaus Lyngeled (VD/Speldesigner | Zoink Games)
I detta första avsnitt av Spelskaparna träffar vi Klaus Lyngeled som började sin karriär som grafiker, men som nu även är VD på Zoink Games. Klaus första spel Slam Tilt släpptes till Amiga 1996. Han berättar även om tiden på UDS i Norrköping och Shiny Entertainment i USA. Missa inte klippet på spelskaparna.com där vi kan se en ung Klaus på UDS kontor, från ett inslag ur Östnytt. Länkar ZX Spectrum Nibbles Pinball Dreams Bitmap Brothers Digital Illusions 21st Century Entertainment Datormagazin Slam Tilt U...